Trends en ontwikkelingen
Werken met de 5 B's
Werken met vrijwilligers vindt plaats aan de hand van de vijf B's. De B's geven aan waar u als bestuur of coördinator bij het werken met vrijwilligers vooral aandacht aan moet besteden. Alle B’s zijn even belangrijk want als een ervan verwaarloosd wordt, heeft dat meteen consequenties voor de andere vier. Lees hier meer over de 5 B's
Afspraken en registratie
Vrijwilligers verzekering
Iedere vrijwilliger in Deventer automatisch verzekerd - Bestuurders opletten!
Gemeente Deventer heeft – net als de meeste andere gemeenten in Nederland - een collectieve verzekering voor alle vrijwilligers in Deventer afgesloten. Vrijwilligerswerk in Deventer
Iedereen die zich incidenteel of structureel inzet voor de club valt onder de verzekering. Ook wanneer u als ouder naar een uitwedstrijd rijdt of wanneer je als jongere je maatschappelijke diensttijd (MDT) doet bij de club. Het maakt ook niet uit of je wel of geen vrijwilligersvergoeding krijgt en leeftijd doet er ook niet toe. Wel zal in veel gevallen de eigen (particuliere) verzekering voorgaan. De verzekering is afgesloten bij Centraal Beheer, vind hier meer info: Vrijwilligers - Centraal Beheer
Bestuurdersaansprakelijkheid apart verzekeren
In de vrijwilligersverzekering die de Gemeente Deventer heeft afgesloten staat benoemd, dat deze inclusief bestuurdersaansprakelijkheid is. In de praktijk blijkt dat veel schademeldingen niet in aanmerking komen voor vergoeding. Net als Centraal Beheer Achmea , adviseert ook Deventer Doet om een eigen Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Dit mag bij iedere verzekeringsmaatschappij.
Beschermingspakket
Om u te ontlasten, heeft belangenorganisatie RVVB (Register voor VerenigingsBestuurders) een beschermingspakket laten samenstellen door ClubZeker. De premie ligt 30% lager dan bij reguliere verzekeraars. RVVB heeft hierin geen belang en ontvangt geen vergoeding van de verzekeraar. Lees hier wat dit complete pakket inhoudt, wat het kost en wat je ermee kunt. Beschermingspakket - RVVB
Lees meerGeschillenregeling
Een geschillenregeling zijn algemene afspraken over het behandelen van conflicten waarbij vrijwilligers betrokken zijn. iedereen is verantwoordelijk voor het op lossen van conflicten en geschillen met degenen die dat aangaan.
De uitgangspunten bij het maken van een geschillenregeling zijn:
Een geschil dient zo snel mogelijk te worden onderkent zodat de schade beperkt, en een oplossing mogelijk blijft
Vrijwilligers hebben recht op informatie over het geschil.
De voorgestelde stappen dienen te worden opgevat als een procedure waarvan niet kan worden afgeweken.
Hier vindt u twee voorbeelden van geschillenregelingen en een voorbeeld van een klachtenregeling (download)
Lees meerVrijwilligersovereenkomsten
Wanneer iemand vrijwilligerswerk gaat doen, is het mogelijk dat de organisatie gebruik maakt van een vrijwilligersovereenkomst. Hierin wordt onder andere het volgende geregeld:
Ingang van de overeenkomst;
Proeftijd. Een proeftijd duurt meestal twee maanden. Zowel voor de kandidaat-vrijwilliger als voor de vrijwilligersorganisatie;
Doelstellingen van de instelling;
Geen geldelijke beloning;
Onkosten- en reiskostenvergoeding;
Verzekeringen;
Taak en werkzaamheden;
Begeleidingsafspraken.
Afspraken tussen vrijwilligers en de organisatie kunnen op verschillende manieren worden gemaakt. Te denken valt aan de volgende mogelijkheden:
Mondelinge afspraken: op zichzelf is hier niets op tegen, maar je kunt elkaar verkeerd begrijpen. Achteraf is moeilijk na te gaan wat er precies is gezegd.
Interne richtlijnen: die kunnen worden verwerkt in een beleidsstuk van de instelling, of bijvoorbeeld in een lijstje met punten dat gehanteerd wordt bij het inwerken van nieuwe vrijwilligers.
Besluit van een vergadering: als de positie van de vrijwilligers is besproken, zijn de concrete besluiten in het verslag van die vergadering een weergave van de afspraken.
Briefwisseling: het bestuur of de directie kan in een brief aan een individuele vrijwilliger een aantal afspraken vastleggen. Ook mondelinge toezeggingen in een overleg kunnen per brief bevestigd worden.
Reglement: de afspraken kunnen worden opgenomen in een reglement dat volgens de gebruikelijke procedures van de organisatie wordt vastgesteld. Het reglement krijgt nog iets meer status als het in de statuten van de instelling wordt genoemd of voorgeschreven.
Contract: een contract is een op schrift gestelde overeenkomst tussen de vrijwilliger en de instelling, waarin de onderlinge afspraken zijn opgenomen. Het wordt door de individuele vrijwilliger en de organisatie ondertekent.
Soms is het eenvoudig om afspraken te maken door te verwijzen naar bestaande regelingen. Bijvoorbeeld: ‘de mogelijkheden van medezeggenschap staan beschreven in het huishoudelijk reglement’. Iedere organisatie kan zelf het best bekijken welke vorm het meest geschikt is.
De mensen in een plaatselijke actiegroep zullen vaak volstaan met mondelinge afspraken of vermelding van de afspraken in een verslag. In een grotere instelling als een ziekenhuis zal eerder een reglement worden gekozen.
Als het vrijwilligerswerk continuïteit vereist of de vrijwilligers met vertrouwelijke informatie moeten omgaan, bijvoorbeeld bij slachtofferhulp, zal men wellicht voor een contract kiezen. Immers, wanneer iemand een contract heeft ondertekend kan hij of zij nooit beweren dat de afspraken niet bekend waren.
Algemene regels over de beste vorm zijn niet te geven; we hebben hier slechts verschillende mogelijkheden willen laten zien.
Ten slotte nog een zinvol advies: iedere organisatie kent wel veranderingen in het werk na enige tijd. Kijk eens in de zoveel tijd de gemaakte afspraken na op hun actualiteit en volledigheid. Wellicht moet er iets aangepast worden.
Afspraken, wat zijn ze waard?
Gemaakte afspraken geven in de eerste plaats duidelijkheid over de gang van zaken voor alle betrokken partijen. Maar de waarde van de afspraken blijkt pas echt als er onenigheid ontstaat.
Er wordt wel eens gedacht dat een vrijwilligerscontract geen rechtsgeldigheid heeft. Dat is echter een misverstand. Zelfs mondelinge afspraken kunnen rechtsgeldigheid hebben. Maar mondelinge afspraken zijn moeilijk te bewijzen: op z’n minst moeten er getuigen zijn om te kunnen aantonen dat de afspraak werkelijk gemaakt is.
Afspraken op schrift zijn de ‘hardste’ afspraken. Ervaring leert dat afspraken die in een ondertekend contract zijn geregeld, bij de rechter gemakkelijker zijn af te dwingen dan afspraken in een andere vorm. Geen van beide partijen kan immers ontkennen de afspraak gemaakt te hebben. Als de afspraken in zo’n contract door één van de partijen niet worden nagekomen, kan er eventueel een juridische procedure gestart worden. Dat geldt ook in het geval dat een vrijwilliger onverwacht de laan uit wordt gestuurd. Het is wel raadzaam om dan een rechtshulpverlener in te schakelen.
De gang naar de rechter komt in de praktijk echter niet veel voor. Er wordt geen salaris betaald, dus de vrijwilliger is voor haar/zijn levensonderhoud niet van het werk afhankelijk. Ook de organisatie zal niet gauw naar de rechter stappen om naleving van een contract te eisen.
Meestal blijven conflicten waarbij vrijwilligers betrokken zijn, beperkt tot een zaak binnen de organisatie. Als de afspraken vastgelegd zijn in een reglement, en de organisatie zelf zich niet aan de regels houdt, kan de vrijwilliger zich tot het bestuur wenden. Komt men er daar ook niet uit, dan is het goed om een interne conflictregeling achter de hand te hebben.
De volgende constructie kan dan een goede oplossing bieden:
beide partijen wijzen ieder een vertegenwoordiger aan, die samen een derde, onafhankelijke buitenstaander kiezen. Die drie mensen samen vormen een geschillencommissie. Deze commissie bespreekt de kwestie en doet een bindende uitspraak.
Voorbeelden van vrijwilligersovereenkomsten:
Voorbeelden vindt u hier
Lees meerVeilig vrijwilligerswerk & VOG
Veiligheid en VOG
Maak uw organisatie veilig!
Het programma 'In Veilige Handen' helpt vrijwilligersorganisaties op weg om seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen.
Deventer Doet geeft trainingen en advies over dit onderwerp aan vertrouwenscontactpersonen in verenigingen en vrijwilligersorganisaties.
Neem gerust contact op voor meer informatie en de mogelijkheden binnen uw organisatie.
Interessante websites:
Link: Informatie landelijk programma voorkom seksueel misbruik 'In Veilige Handen'
Via bovenstaande link kunt u meer informatie inzien over 'In Veilige Handen'.
Link: Gratis VOG
Via bovenstaande link kunt u lezen of uw organisatie in aanmerking komt voor een gratis VOG.
Meer informatie? Mail Elise Steunebrink
Lees meerOnkostenvergoeding 2025
De maximale hoogte van de belastingvrije vrijwilligersvergoeding gaat in 2025 blijft net als in 2024 € 2.100,- per jaar. Daarmee blijft ook het maandbedrag € 210,- per maand.
De regeling is bedoeld om met minimale administratie organisaties in staat te stellen vrijwilligers belastingvrij tegemoet te komen in de kosten die vrijwilligers maken voor hun vrijwilligerswerk. De regeling pakt soms verkeerd uit voor vrijwilligers. Vereniging NOV publiceerde een artikel waarin veel gemaakte fouten maar ook tips gedeeld worden hoe je deze afspraken het beste kan vormgeven. Lees er hier meer over >>
Op de pagina van de belastingdienst.nl kan je exact teruglezen wat de hoogte van de vergoedingen zijn per uur.
Lees meerAVG
Het is goed om alle (actieve) vrijwilligers binnen uw organisatie te registreren. Zo heeft u een goed overzicht over het aantal vrijwilligers, maar ook over hun persoonlijke gegevens. Een administratie moet wel voldoen aan de eisen die de wet er aan stelt. Een en ander is geregeld in de AVG .
Hieronder vindt u de belangrijkste punten:
Meld uw vrijwilligers dat u hun persoonlijke gegevens registreert.
Vermeld ook met welk doel u deze gegevens registreert.
Zonder toestemming van de vrijwilliger mag u deze informatie niet openbaren of
delen met andere (commerciële) partijen.
Beveilig de administratie degelijk, zodat onbevoegden er geen toegang toe hebben.
Vrijwilligers hebben op verzoek toegang tot hun eigen gegevens.
Lees meerGesprekken met vrijwilligers
Intakegesprek
Tijdens een kennismakingsgesprek maakt u kennis met een vrijwilliger die zich heeft aangemeld, maar die niet meteen voldoet aan uw functieprofiel. U maakt kennis en gaat op zoek naar talenten en motivaties. Misschien komt u wel op een leuk idee of kan iemand toch iets betekenen.
Voorgangsgesprek
Het is raadzaam om periodiek een voortgangsgesprek of functioneringsgesprek te voeren met alle vrijwilligers. Deze gesprekken worden geïnitieerd en gevoerd door de vrijwilligerscoördinator of iemand van het bestuur.
Slecht nieuws/correctiegesprek
Soms zijn er knelpunten in het functioneren die vragen om een slechtnieuws- of correctiegesprek. Zorg altijd voor een goede voorbereiding: bedenk wat u wilt zeggen en hoe u dit op een goede manier onder woorden kan brengen.
Exitgesprek
In een eindgesprek wordt de samenwerkingsrelatie tussen de vertrekkende vrijwilliger en de organisatie op een zo correct mogelijke wijze afgerond.
Daarnaast biedt het de gelegenheid meer inzicht te verkrijgen in de werkelijke reden van vertrek en eventuele knelpunten.
Daarnaast biedt het de gelegenheid meer inzicht te verkrijgen in de werkelijke reden van vertrek en eventuele knelpunten.
Motiveren van vrijwilligers
Medezeggenschap
Mensen die zich vrijwillig inzetten, voelen zich betrokken bij de organisatie. Door de dialoog met de vrijwilligers goed te organiseren kan deze betrokkenheid nog beter benut worden. Welke vorm van medezeggenschap het beste bij een organisatie past, hangt af van verschillende factoren: de kenmerken van de organisatie, eigenschappen
van de vrijwilligers, de gewenste mate van medezeggenschap en de onderwerpen waarbij de organisatie inbreng van vrijwilligers wil. En minstens zo belangrijk: wat willen de vrijwilligers zelf? Ook een belangrijke vraag is wat de organisatie met de inspraak van vrijwilligers wil bereiken.
De mate van inbreng van vrijwilligers kan variëren van mee weten - mee denken - mee praten - mee beslissen tot beslissen. Vormen van medezeggenschap kunnen zijn: deelname aan overleggen, een zetel in de medezeggenschapsraad tot een eigen vrijwilligersraad. Op de website van NOV staat meer informatie over medezeggenschap van vrijwilligers.
Lees meerMotiveren van vrijwilligers
Werven van vrijwilligers is een continue proces. Alleen al omdat er vaak ook sprake is van continue verloop in het vrijwilligersbestand. Behoud van vrijwilligers is echter nog belangrijker. Om vrijwilligers te behouden is waarderen, stimuleren en motiveren belangrijk.
Wat kunt u doen om uw vrijwilligers te motiveren?
Geef de vrijwilliger persoonlijke aandacht. Informeer eens hoe het met hem/haar gaat. Stuur een kaartje bij verjaardagen.
Zorg voor een attentie met bijvoorbeeld kerst.
Organiseer 1x per jaar een gezellige bijeenkomst voor de vrijwilligers. Zo zien ze elkaar, kunnen wat van elkaar opsteken en hebben het gevoel bij een groep te horen.
Zorg voor een gezamenlijk en/of individueel overlegmoment. Zorg dat de vrijwilliger hierdoor zijn idee�n en wensen in kan brengen.
Bekijk regelmatig (jaarlijks) met de vrijwilliger of diens takenpakket nog naar wens is. Wil de vrijwilliger nieuwe ervaringen opdoen? Zorg dat iedereen op de goede plek zit.
Zorg voor voldoende werkzaamheden en duidelijkheid over die werkzaamheden. Niets is zo frustreren wanneer de vrijwilliger niet weet wat hij kan doen of niets te doen heeft.
Kom afspraken en beloften na, ook ten aanzien van de inhoud van het takenpakket.
Zorg voor voldoende begeleiding. Vrijwilligers moeten in ieder geval altijd bij iemand terecht kunnen met hun vragen.
Neem de vrijwilliger serieus, dus ook zijn inbreng.
Zorg dat je zelf enthousiast bent over je werk en de organisatie, anders kun je dat ook niet over brengen.
Uit je waardering, laat een vrijwilliger weten dat je zijn werk goed vindt.
Noem in je publicaties het belang van vrijwilligers voor de organisatie.
Informeer vrijwilligers tijdig over ontwikkelingen. Het is heel vervelend om via via van veranderingen op de hoogte gesteld te worden. Daarmee wordt je niet serieus genomen.
Laat vrijwilligers mee praten en luister naar hun ideeën.
Lees meerTypen vrijwilligers
Vrijwilligers zijn er in alle soorten en maten. Motieven van mensen om vrijwilligerswerk te doen kunnen enorm verschillend zijn, afhankelijk van leeftijd, achtergrond en leefsituatie van de persoon. Wat mensen willen ontwikkelen of terug krijgen uit het vrijwilligerswerk dat zij doen is dus ook verschillend. Je kunt vrijwilligerswerk doen om je maatschappelijke idealen te realiseren, om anderen te helpen of om jezelf te ontwikkelen. Een jongere gebruikt vrijwilligerswerk om ervaring op te doen, een werkloze wil wellicht zijn network vergroten en doet vrijwilligerswerk als opstap naar betaald werk.
Tot slot hebben we dan ook nog te maken met vrijwilligers die “verplicht” vrijwilligerswerk moeten doen. Opgelegd door bv een uitkeringsinstantie, gemeente, bedrijf of opleiding.
Vrijwillige vrijwilligers
Onderscheid in:
Vaste vrijwilliger: loyaal en betrouwbaar
De vaste vrijwilliger is eigenlijk vaak een “oude” vrijwilliger die zich voor langere tijd verbindt aan een vrijwillige taak. Hij/zij is betrouwbaar, houdt zich aan afspraken en is een steunpilaar voor de organisatie.
Projectvrijwilliger: korte projecten, brede interesse
De projectvrijwilliger heeft een brede interesse en wil zich graag inzetten voor een afgebakende klus met een kop en een staart en duidelijk resultaat. Na afloop van het project gaat hij/zij op zoek naar een volgende uitdaging.
Expertvrijwilliger: inzet van ervaring tijdens of na je loopbaan
Deze vrijwilliger heeft in zijn professionele loopbaan veel ervaring opgedaan en wil deze graag delen, met name ook na zijn pensionering.
Deze vrijwilligers zoeken geen vaste klus in de vacaturebank maar brengen hun cv langs en vragen maatwerk.
Werkende vrijwilliger: vrijwilligerswerk naast je werk
Mensen die naast hun betaalde baan iets zinvols willen betekenen voor de maatschappij en binnen de mogelijkheden en beperkte tijd die zij hebben graag hun steentje bijdragen. Vaak in de vorm van een deeltaak zonder teveel verantwoordelijkheden.
Betrokken vrijwilliger: ouders, leden etc in verenigingen, scholen, kerken
Veel vrijwilligers zijn actief in verenigingen, op scholen, in kerken etc. Vanuit betrokkenheid bij hun kinderen, de vereniging of hun geloof zetten zij zich in voor de organisatie. Zij hebben een direct belang om de organisatie te ondersteunen dmv vrijwillige inzet.
Ondernemende vrijwilliger: sociale ondernemingen, buurtinitiatieven
Deze vrijwilliger start een eigen initiatief of organisatie. Hij(of zij) organiseert bijvoorbeeld een marathon voor een goed doel of begint (samen met anderen) een energiecollectief of een buurtwacht.
Vrijwilligerswerk met een doel of een verplicht karakter
Werkzoekende vrijwilliger
Voor dit type vrijwilligers is vrijwilligerswerk een middel om de kans op betaald werk te vergroten. Vrijwilligerswerk maakt het mogelijk om ervaring op te doen, je kennis in te zetten en te vergroten en je network uit te breiden. Hiermee hebben deze vrijwilligers meer kans op het vinden van betaalde arbeid.
Re-integrerende vrijwilliger
Dit kan bijvoorbeeld iemand zijn die na een periode van zorg voor kinderen, ouders of partner, wil terugkeren naar de arbeidsmarkt. Of iemand die door chronische of psychische ziekte al lang niet meer aan het arbeidsproces heeft deelgenomen. Door iets buitenhuis te doen, kan de vrijwilliger ervaring opdoen, wennen aan regelmaat, aan het functioneren in een organisatie, enzovoort.
Iemand kan zelf dit initiatief nemen, bijvoorbeeld om het gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen terug te winnen. Maar het kan ook een vrijwilliger zijn die door een uitkeringsinstantie gestimuleerd of verplicht wordt om vrijwilligerswerk te verrichten als tegenprestatie voor een uitkering.
Inburgeraar
Deze vrijwilliger behoort tot de zogeheten nieuwe Nederlanders. Door vrijwilligerswerk te doen kan hij(of zij) contacten leggen en zich de Nederlandse taal, cultuur, normen en waarden eigen maken. Deze vrijwilligers kunnen sterk verschillen in opleidingsniveau en culturele achtergrond. Ze kunnen afkomstig zijn uit culturen die veel overeenkomsten hebben met de westerse cultuur, maar ook uit landen die wat betreft cultuur, waarden en normen sterk afwijken.
Rugzakker
Dit is het type vrijwilliger dat dagopvang en een zinvolle dagbesteding nodig heeft. Als gevolg van het bezuinigingsbeleid van de overheid op dagopvang en sociale werkvoorziening komen steeds meer kwetsbare mensen thuis te zitten. Afgezien van het feit dat deze vrijwilliger beperkt inzetbaar is, heeft hij(of zij) vaak intensieve begeleiding nodig. Niet alleen tijdens de inwerkperiode, maar ook structureel. Het kan gaan om iemand met een verstandelijke of lichamelijke beperking, maar ook om iemand met psychische problemen.
Taakstraffer
Deze vrijwilliger werkt gedurende een door de rechter opgelegde periode bij een vrijwilligersorganisatie. Alternatieve straffen worden steeds vaker ingezet als middel tot heropvoeding. Rechters proberen de plaats van tewerkstelling te combineren met de interesse van de delinquent of een plek uit te zoeken waar hij(of zij) iets leert en met de effecten van zijn gedrag wordt geconfronteerd.
Maatschappelijke stagiaire
Steeds meer scholieren en studenten krijgen de mogelijkheid om vrijwilligerswerk te doen tijdens hun studie. Het doel van deze stage is jongeren kennis te laten maken met vrijwilligerswerk en daar ook een bijdrage aan te leveren. Deze stagiaires worden veelal ingezet bij bestaande activiteiten.
Daarnaast zijn er steeds meer studenten van het mbo en hbo die vrijwilligerswerk gaan doen. Enerzijds omdat kennismaken met vrijwilligerswerk goed aansluit bij bepaalde opleidingen, anderzijds omdat jonge mensen werkervaring kunnen opdoen. Veel studenten doen vrijwilligerswerk tijdens hun studie.
Bedrijfsvrijwilliger
In het kader van maatschappelijk betrokken ondernemen vragen bedrijven hun medewerkers soms om vrijwilligerswerk te verrichten. De bedrijfsvrijwilliger werkt mee aan een project voor een beperkte (afgebakende) periode. Het gaat hier dus niet om traditionele sponsoring in de vorm van een financiële bijdrage of het beschikbaar stellen of uitlenen van fysieke middelen maar om een bijdrage in natura; in arbeidskracht. Het bedrijf verwerft daarmee een positief maatschappelijk imago.
Lees meer