Voortgangsgesprek
Het is raadzaam om periodiek een voortgangsgesprek of functioneringsgesprek te voeren met alle vrijwilligers. Deze gesprekken worden geïnitieerd en gevoerd door de vrijwilligerscoördinator of iemand van het bestuur. In de gesprekken komt aan de orde wat de vrijwilliger in de voorgaande periode heeft gedaan, wat goed en minder goed ging, welke knelpunten hij/zij is tegengekomen en welke plannen (en eventueel benodigde budgetten) er zijn voor de volgende periode. Bij de gesprekken wordt er, indien mogelijk, gebruikgemaakt van de taakomschrijving van de vrijwilliger. Ook wordt teruggeblikt op eventuele gevolgde opleidingen en cursussen. Hoe ‘zwaar’ u het gesprek maakt, hangt van de taak en de vrijwilliger af. Bij een vrijwilliger
van het type ‘dienstverlener’ die koffie en thee schenkt op cursusavonden is een informeel voortgangsgesprek voldoende. Een vrijwilliger van het type ‘ondernemer’ die een werkgroep of project coördineert, is weer beter geholpen met een functioneringsgesprek. Bij vrijwilligers die zich meer voor de organisatie willen inzetten, gaat het gesprek over het functioneren, de mogelijkheden en de tijdsbesteding. Met vrijwilligers die een klusje opknappen praat u vooral over de opbrengsten en tevredenheid.
Voortgangsgesprek
Doel: Bespreken hoe uitvoering gaat, wat wederzijds beter kan, en waar de vrijwilliger behoefte aan heeft
Sfeer: Informeel
Positie: Gelijkwaardig
Uitkomst: Actiepunten voor beide partijen
Functioneringsgesprek
Doel: Bespreken hoe de uitvoering gaat, wat wederzijds beter kan en moet, en waar de vrijwilliger behoefte aan heeft
Sfeer: Formeel
Positie: “Leidinggevende” en “vrijwilliger”, maar zo gelijkwaardig mogelijk
Uitkomst: Vastgesteld verslag en actiepunten voor beide partijen
Hier vind u een format voor het voeren van zowel een voortgangs- of functioneringsgesprek.