Social media
Social Media
Social Media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Via Social Media wordt er van alles gedeeld: verhalen, kennis en ervaringen. Voor u als vrijwilligersorganisatie zijn Social Media te gebruiken voor bijvoorbeeld het delen van successen en het geven van informatie.
Bovenstaande geeft weer dat Social Media gebruikt kunnen worden voor het onderhouden van het contact met uw leden en doelgroepen. Een communicatieplan ligt in het verlengde van een Social Media plan. Hier kunt u zeven stappen vinden voor het opzetten van een Social Media plan.
Social Media kan ook ingezet worden voor het werven van vrijwilligers. Circa de helft van de Nederlanders is actief op de kanalen Facebook, Twitter en Linkedin. Hier vindt u een stappenplan voor het werven van vrijwilligers via Social Media.
Facebook is een populair medium, maak hier gebruik van als organisatie!. De kans is groot dat uw doelgroep hier te vinden is. Denk aan uw vrijwilligers voor nu en in de toekomst en bijvoorbeeld ook uw leden. Hier vindt u 41 ideeën voor een juiste Facebook strategie.
Het grootste verschil dat tussen LinkedIn en Facebook is dat LinkedIn een professioneel online netwerk is. Het aankondigen van een nieuwe vrijwilliger is minder interessant voor belanghebbenden op LinkedIn maar erg leuk voor Facebook. LinkedIn kan een middel zijn om uw organisatie goed de positioneren en kan leiden tot betrokken volgers. Belangrijk is om in uw Social Media plan op te nemen hoeveel berichten er geplaatst moeten worden in bijvoorbeeld een maand. Het regelmatig plaatsen van berichten kan de betrokkenheid vergroten. Dit geldt ook voor Facebook.
Het gebruik van Twitter door uw organisatie kan bijdragen aan een groter netwerken, het delen van informatie en het attenderen op nieuws. Hier vindt u de do’ s en don’ ts wat betreft het gebruik van Twitter.